|
Realizacja Brandta dla Cheney Silk Company. Madison Belmont Building, New York City, 1924-1925. |
W epoce kultu nowoczesności Edgar Brandt był tym, któremu udało się z połączyć tradycyjny warsztat metaloplastyka z nowymi technologiami obróbki. Mimo, iż wiele z projektów francuskiego rzemieślnika powielano później na masowy użytek, to dzięki swojej eleganckiej formie uważano je za
objets d'arts, czyli dzieła sztuki.
Podczas wystawy
Exposition Internationale des Arts Decoratifs w 1925 w Paryżu, na realizacje Brandta zwrócili uwagę Amerykanie. Wkrótce założył po drugiej stronie Atlantyku studio Ferrobrand, które spopularyzowało jego styl wśród amerykańskiej socjety Wieku Jazzu: dyplomatów, armatorów, hotelarzy, kupców. Trudno się zatem dziwić, że wzornictwo Art Deco określano w USA po prostu jako
french style.
Sztandarowym znakiem rozpoznawczym Brandta jest fontanna, którą można zobaczyć w aranżacji wejścia do sklepu jedwabnego braci Cheney.
|
Cheney Silk Company. Madison Belmont Building, New York City, 1924-1925. |
Ten sam motyw wykorzystywał w swoich realizacjach dekoracji wnętrz. Pięcioelementowy parawan L'Oasis wykuty z brązu i żelaza osiągnął w 2000 roku
cenę $1.9 mln na aukcji Christiego, bijąc
rekord domu aukcyjnego w zakresie przedmiotów Art Deco.
|
L'Oasis, o. 1924. |
|
L'Oasis, detal. |
Poza fontanną, w jego realizacjach często pojawia się kobra i wąż. Odkrycie i eksploracja grobowca Tutenchamona w Luksorze (1922) sprawiły, że społeczeństwa lat dwudziestych na całym świecie ogarnęła fala egiptomanii.
|
Podpórki pod polana, ok. 1930. |
|
Szklanka z motywem węża. |
Do egipskich symboli zalicza się również brandtowska sowa - na pierwszym zdjęciu w otoczeniu węży.
|
Podpory pod polana z brązu. |
|
Relief na drzwiach wejściowych. |
Z kolei na tych
kandelabrach z 1912 widać roślinny motyw charakterystyczny dla secesji, do której zaliczają się prace Brandta sprzed I wojny światowej.
Chociaż na L'Oasis również umieszczono motyw roślinny, to jest on silnie zgeometryozwny - typowy dla Art Deco. To samo tyczy się roślin oplatających kolumnę z siedzącą sową (poprzednie zdjęcie.)
Z kolei jelenie, łanie i skrzydła to symbole prędkości nowoczesnych maszyn, które budziły wówczas powszechny bezkrytyczny zachwyt.
|
Podpórki do książek. |
I na koniec zapierający dech w piersiach kominek - nocny koszmar minimalistów.
Dla głodnych wiedzy -
Edgar Brandt's Art Deco Ironwork autorstwa Joan Kahr. Kraina Książek sprzedaje tę pozycję za 316 zł, cena rzeczywiście adekwatna do luksusowego stylu artysty :)
Rzeczywiście gadżety Brandt'a w stylu art deco są pełne uroku, ale niestety tez bardzo kosztowne.
OdpowiedzUsuńCiekawe.Mam propozycje na następne wpisy, może coś o ceramice, szkle lub biżuterii, elementach Art Deco w modzie. Może któryś z tych tematów Cię zainteresuje. Pozdrawiam:)
OdpowiedzUsuńNastępny wpis będzie o ilustracjach modowych, z tym że napiszę go dopiero pod koniec tygodnia ze względu na sesję. Mam też pomysł na Art Deco w kontekście kultury masowej/popularnej - nie wszystkie gadżety były tak drogie jak wyroby Brandta.
OdpowiedzUsuń